 |
Середа, 23.07.2025, 21:55 Вітаю Вас Гість
НАША КУХНЯ
Головна » 2010 » Квітень » 2 » Символіка пасхального столу
09:14 Символіка пасхального столу |
Свято Світлого Христова Воскресіння, Паска, - головна подія року для православних християн і найбільше православне свято. У цей день ми торжествуємо позбавлення через Христа Спасителя всього людства від рабства диявола і дарування нам життя і вічного блаженства. Як хресною Христовою смертю здійснено наше спокутування, так Його Воскресінням дароване нам вічне життя. Воскресіння Христове - це основа і вінець нашої віри, це перша і найбільша істина, яку почали благовістити апостоли. Великдень за своїм значенням виходить з ряду найголовніших двунадесятих свят і іменується 'Свято свят і торжество торжеств. В цей і наступні дні багаторазово звучать слова великоднього вітання: "Христос воскрес! - Воістину воскрес, якими ми сповідуємо віру у Воскресіння Господа. На Великдень передбачається особливо рясна і різноманітна трапеза. У хаті кожного віруючого християнина на святковому Пасхальному столі присутні традиційні страви, які несуть у собі глибокий символічний зміст. Традиційно, після закінчення богослужіння віруючі розговляється (тобто припиняють піст) шматочком паски, фарбованими яйцями і паскою (приготовлене зазвичай з сиру). З початком першої седмиці поста дбайливі господині починають збирати цибулинну шолуху, яке краще від будь-імпортного порошку забарвлює яйце в найправильніший густий червоно-коричневий колір. Розфарбовування пасхального яйця - це справжнісіньке мистецтво. Художники-мініатюристів здатні зобразити на опуклій поверхні храми і монастирі, фантастичні букети, небесні світила, моря, лісу, степу і гори, святих і ангелів. Тільки вся ця живопис - вплив Заходу, а справжнє пасхальне яйце завжди фарбується цибулинних пером! Пояснення звичаю фарбувати великодні яйця в червоний колір сходить до досить пізнього апокрифи, в якому йдеться про звернення до християнської віри Римського імператора Тиверія. Бажаючи зупинити проповідь Марії Магдалини, Тиверія заявив, що він швидше готовий повірити в перетворення білого яйця в червоне, ніж у можливість пожвавлення померлого. Яйце почервоніло, і це стало останнім аргументом у полеміці, яка завершилася хрещенням Римського кесаря. Звичай обмінюватися фарбованими яйцями міцно ввійшов у побут Церкви, а з'явився ще в Я столітті від Різдва Христового. Символічне значення яйця як початку нового життя було відомо і раніше. Церковний переказ свідчить, що в ті часи було прийнято, відвідуючи імператора, приносити йому дар. І коли бідна учениця Христа, свята Марія Магдалина прийшла в Рим до імператора Тиверія з проповіддю віри, то подарувала Тиверія просте куряче яйце. Тиверія не повірив у розповідь Марії про Воскресіння Христа і вигукнув: "Як може хтось воскреснути з мертвих? Це так само неможливо, як якби це яйце раптом стало червоним. Тут же на очах імператора відбулося диво - яйце стало червоним, свідчачи істинність християнської віри. Паска за своєю формою нагадує артос - хліб, який освячується на пасхальному богослужінні і лунає віруючим у суботу Світлої седмиці. Пасхальний артос - символ Самого Господа Ісуса Христа. Звертаючись до учнів, Він говорив: "Я хліб життя ... Хліб, сходить із неба, такий, хто Його споживає не помре. Я хліб живий, що з неба: коли хто споживатиме хліб цей буде жити навіки; хліб, що дам Я, то є тіло Моє, яке Я віддав за життя світу (Ін. 6, 48-51). Артос завжди готується з дріжджового тіста. Це не іудейський коржик, в якому немає нічого живого. Це хліб, в якому дихає закваска, життя, яка може тривати вічно. Онтологічний статус артос не дозволяє додавати в нього нічого зайвого. У ньому немає ніякої здоби, ніяких ароматичних речовин. Артос - це символ самого насущного хліба - Христа Спасителя, Який є Життя! Однак у великодній пасці, цьому артосі, перенесеному на святковий стіл, навпаки, присутній і здоба, і солодощі, і родзинки, і горіхи. Правильно приготовлений російська паска не черствіє тижнями; він ароматніший, красивий, важкий і може простояти, не зіпсувалися, всі сорок днів Пасхи. Таке видозміну артос теж має символічну основу. Паска на святковому столі символізує присутність Божа у світі і в людському житті. Солодкість, здоба, краса паски, таким чином, висловлюють турботу Господа про кожен людському єстві, Його співчуття, милосердя, поблажливість до немочах людського єства, готовність почути будь-яку молитву, прийти на допомогу останньому грішникові. Настільки ж ароматною і преукрашенной є ще одна неодмінна приналежність пасхального столу - сирна паска, яка також має свою глибоку, вкорінена в Священному Писанні символіку. Земля, де в киселевих берегах течуть молочні ріки, є одним з найбільш поширених архетипів, характерних для самих різних культур. Молочні ріки в киселевих берегах були віковічної мрією російського селянина, яка втілилася в казках і народних піснях. Господь, звертаючись до Мойсея, обіцяє Своєму обраному народові Краю доброго й широкого, де тече молоко і мед (Вих. 2, 7). Ця характеристика землі обітованої зберігається протягом всієї розповіді про Пасху - переході євреїв з Єгипту до Палестини. Вона є прообразом Царства Небесного, шлях до якого для віруючої людини ще більш важкий, ніж сорокарічного подорож іудеїв. Її 'молоком та медом' - образ нескінченної радості, блаженства святих, удостоєних порятунку і вічного перебування перед престолом Божим.
|
Переглядів: 9866 |
Додав: bullterjer
| Рейтинг: 5.0/1 |
|
Календар |
« Квітень 2010 » |
Пн |
Вт |
Ср |
Чт |
Пт |
Сб |
Нд |
| | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | |
|